44.- Codi i mapa CòMENTS 40 : 12 : 3 del protocol genèric, general i transversal dels Tallers Cooppel.-

Al final tindrem el Manual CòMENTS que a més del codi, tindrà exemples i anècdotes així com els mapes de la ment de la diversitat de les persones i en totes les edats

Codi i el mapa de la ment sempre en procés constructiu personalitzat 

CòMENTS 40  NTS

Codi obert de com decidir aprendre a aprendre sempre i com millorar-lo

C: Cal sentit cooperatiu
Co: Cooperació d'oportunitats

CoM: Pregunta clau del com fer-ho. Com ocupar la ment.

Amb 40 items

ENTS: Entrenament Neuro Tècnico Sensorial en Nuclis de Tècniques Sensorials (NTS) de la nostra ment, de la nostra ment- cos i del nostre cos i de la nostra ment en equilibri amb l'entorn educatiu

Cal entrenament amb neurotècniques sensorials narratives disponibles en les actituds i en la presa de decisions personals, familiars i associatives.

Com generar oportunitats obertes mentals (CòM) amb Entrenament en les Narratives  de les Tècniques Senso dels neuroaprenentatges (ENTS)

dels protocols dels Tallers Cooppel 

Cooppel: Cooperació pel (record) i per la Pau

Posicionament en entrenament estratègic empoderador Decisiona+mental amb Mapes de la ment. (PeDM).-

Tres elements que són la pòlvora dels aprenentatges:

- Posicionament Orientat Lúdicament (POL) - Voluntat Organitzativa mental per a recordar en el futur (VO), 

- En un context i un sentit Relacional Afectiva (RA)           PÒL+VO+RA

Joc Cooppel  Toponímic   1989    
FaRS Cooppel TOPs

Presentació pública i aplicació personalitzat del protocol del  Taller Cooppel per a totes les edats:

En espais personals, familiars i associatius com també públics:

- Associacions: FEPA, QZ, Ucraïna, Ateneu de Tarragona, etc.

- Institut.  IAMF de Tarragona

- Centre de Dia. ONADA. Tarragona

- Residència assistida. Baix Camp de Cambrils

- Barris de Tarragona.-

Cal considerar els principis científics amb l'acròstic DiNAMITA.

Dol del dilema i dilema del dol.

Intel·ligència del PASS, Múltiples i Emocional 

Neurociència. Neurodecisiologia. 

Anàlisi Transaccional

Mètode de la I-A i Pràctica Reflexiva

Imaginació i creativitat Kieran Egan

Tècniques de la PNL, EFT, EMDR

Argumentació de les narratives. Comentalista

https://cooppeltalents.blogspot.com/2024/01/43-juguem-al-cooppel-podem-construir.html

https://dinament.blogspot.com/2024/01/92-iniciem-l-analisi-pass-decionanalisi.html

Pràctica Reflexiva. De les tasques a la construcció de protocols i de principis teòrics de suport a la Causa Cooppel per la Pau. EDU.CReA

Les 12 escales dels 40 items de les tasques, exercicis i pràctiques principals "NTS" NeuroTècniques Sensorials enumerades  entre parèntesi. S'apliquen segons la taxonomia de BLOOM (1-recordar, 2-comprendre, 3-aplicar, 4-analitzar, 5-avaluar, 6- crear i 7- Cooppel (sentit i creació cooperativa)  i de forma gradual en tasques (o accions de curt temps per a iniciar-se), aquestes comporten exercicis (o tasques que es repeteixen per a recordar i aprendre fins a crear) i aquests es converteixen en pràctiques d'entrenament lúdic (PEL), que suposa adquirir hàbits, habilitats, cultura d'iniciar fins a acabar, de forma diària o periòdica. 

Les tasques inicials són dels set sabers: 1.- El decisionament dels disponibles factuals mentals (PeDM), 2.- Sabe tenir, 3.- Saber fer, 4.- Saber estar, 5.- Saber ser i 6.- Saber crear i cooperar (Cooppel). I el 7 és saber viure amb el Silenci Interior Mental.

El codi CòMENTS 

Són 3 dimensions  12 escales o nivells amb un total de 40 NTS, cada NTS té un nucli de tasques, cada tasca, exercicis i al final esdevé una pràctica. 

Resultant un màxim de 12 rúbriques i 40 items que constituiran el Test CÒMENT, que seran referents per a valorar i avaluar, essent indicadors i criteris per a diagnosticar cada mapa de la ment de cada persona, la seva capacitat per aprendre i el seu potencial.

Cada persona té el seu propi Mapa de la Ment, que cal descobrir i donar-se compte, quin és el Mapa de la Ment de cada persona i quins ajuts precisa en cada moment de conflicte cognitiu o de tensió d'aprenentatge.

Tres dimensions que poden ser fases: 

I.- Sols amb la ment,(NTS 01-04) Meditació Cooppel

II.- Amb cos-ment i l'entorn proper d'aprenentatge (NTS 05-32)  Exercicis psicofísics Cooppel 

III.- Amb el cos-ment, entorn proper d'aprenentatge i entorn relacional organitzador i motivador (NTS 33-40). Pràctiques Entorn Cooppel

Anem a veure les tres fases:

I.- Sols amb la ment, ulls tancats, amb seguiment d'instruccions d'un mateix o per altri, al principi

A.- Posicionament físic i mental: PeDM:

1.- Posicionament del silenci interior mental. Posició del cos còmode, tancar els ulls i quedar la ment en blanc. (NTS 01)

2.- El control de la respiració 478.  (NTS 02)

B.- Iniciem l'entrenament estratègic d'empoderament. (PeDM)

SENS.  Identificació NeuroSensorial:

3.- Identificar les primeres tres formes mentals  FVR (FaVoR) a partir d'un concepte o d'una situació de la vida real (NTS 03)

4.- Identificació Neurosensorials per a entrenar ENTS

4.1.- Identificar les Formes segons si són objectives que poden ser expressives o receptives  o en canvi  imaginades o creades amb ficció o fantasia, 

FaVoR: Elemental F,V i R. 

Objectives es tracta de representar tal qual que poden ser expressives o receptives

- Receptives, són els missatges FaVoR que rebem. I que podem iniciar la representació i tot seguit la repetició. Atendre, discriminar i imitar.

- Expressives poden ser repetitives: eco (immediat), curt (termini) o llarg

Per exemple -- Eco:  Escoltem un missatge i el repetim mentalment: un número de telèfon ( F o  R)

- Expressives imaginatives. Són els FiM, FoM, ViM, VoM, RiM, RoM. (NTS 04)

4.2.- Aprendre a fer fotos, videoclics i ràdios mentals (NTS 05) A partir d'exemples concrets i amb evidències.

II.- Amb el cos i ment, en relació amb l'entorn immediat d'aprenentatge

C.- Identificació i autoritat sobre els processos cognitius de l'aprenentatge PASS. PeDM- Decisions

Basat en la Teoria de la Intel·ligència del PASS amb àrees de processos PASS i exercicis tests d'oci d'estimulació.

5.- La Planificació (Pass)

Exercicis tests d'oci d'estimulació:

5.1.- Aparellament de nombres (NTS 06)

5.2.- Planificació de codis (NTS 07)

5.3.- Planificació de connexions (NTS 08)

Exercicis aplicats d'anàlisi del pensament i dels processos cognitius

5.4.- Algoritme i equacions en la planificació (NTS 09). Les equacions lingüístiques de paraules, nombres, etc.

6.- L'Atenció (pAss)

Exercicis tests d'oci d'estimulació

6.1.- Atenció expressiva (NTS 10)

6.2.- Cerca de nombres (NTS 11)

6.3.- Atenció receptiva (NTS 12)

Exercicis aplicats de seguiment d'instruccions i d'expressió cognitiva amb metàfores

6.4.- Llinterna i lupa mentals. (LliM i LuM)

Fem Fotos, Videoclics i Ràdios Mentals. Veus+ Recordar la imatge, els noms sonors de les lletres (entrenament per sons de les lletres). NTS 13 en situacions concretes observació, anàlisi i interpretació.

6.5.- Síntesi del Posicionament+ Planificació+ Atenció=

(NTS 14).- Observació, anàlisi i interpretació dels relats cognitius CaMPS.

Aprenem coneixements com si fossin aliments.-

Relats de les metàfores alimentàries de la supervivència dels CaMPS cognitius: 

1.- Caça mental.- (C)

Caça, captura i anàlisi de les paraules, imatges i textos. (NTS 15)

2.- Families mentals.- (a)

Associació de famílies de paraules i de significats, per criteris comuns: mateix significat (sinonímia), mateix só (homofonia), mateixa arrel etimològica, mateix context (ideològic), etc.. (NTS 16)

3.- Mineria mental, (M)

La concentració intensa, gratar rascar, cercar la sal i l'or. Allò que dona sentit i significat. A partir d'una idea cercar conceptes, a partir d'un fet cercar el record. (NTS 17)

4.- Pesca mental (P)

Pesca a partir d'una idea, pescar el concepte. Donar temps a recordar mentre fem una altra cosa. (NTS 18)

5.- Sembrat mental. 

Accions sense efectes immediats i amb resultats a mitjà i a llarg termini. Sembrar per caça mental, per famílies mentals (exemple els verbs), exercitar el minar mental i repetir la pesca mental. (NTS 19)

Com apliquem la Ment en els processos sensoneuronals (PNL) (NTS 20)

7.- El procés de simultaneïtat (paSIs)

Exercicis tests d'oci d'estimulació.-

7.1.- Matrius no verbals. (NTS 21)

7.2.- Relacions espacio-verbals. (NTS 22)

7.3.- Memòria de figures. (NTS 23)

7.4.- Foto mental i entrenament d'imatges i de paraules. Frases. Identificar iguals, desiguals, trobar una imatge dins d'una imatge més complexe, etc. (NTS 24)

8.- Els processos successius (pasSE)

Exercicis tests d'oci d'estimulació.-

8.1.- Sèries de paraules  (NTS 25)

8.2.- Repetició de frases   (NTS 26)

8.3.- Velocitat de la parla ( i de la lectura comprensiva significativa)  (NTS 27)

8.4.- Preguntes sobre frases  (NTS 28)

Exercicis d'aplicació.-

8.5.- Lloro. Frases de memòria útils en la vida real . (NTS 29)

8.6.- Inspiració verbal i corporal. Escenificació i dramatització. (NTS 30)

D.- Del PASS a la "Pol+vo+ra" cognitiva relacional. PeDM. Mapes de la Ment.

9.- Els processos de l'orientació lúdica (POL)

9.1.- Convertir la diana d'aprenentatge en "Estels" del record. (NTS 31)  Construir "plats Cooppel" d'aprenentatge. Oferir, motivar crear i expressar per a compartir.(DUA)

9.2.- Elaboració de targetes Cooppel. (NTS 32). Hi han targetes 1/8, 2/8 1/4, 3/8, 4/8, 1/4 i 2/4

III.- Amb el cos i ment, l'entorn immediat d'aprenentatge i l'entorn relacional i organitzador social i cultural motivador.

10.- La voluntat de l'organització mental (VO). Creació de xuls. (NTS 33). Creació de taulers i jocs FaRS (Fungibles, àgils, recurribles en Situacions)

10.1.- Ens agrupem per parelles, per trios i de 4. Millor de tres en tres. Elaborem el tauler 3TRES. Juguem al tauler 3TRES Cooppel: aprenem jocs (unitat)  i fem jugades de tres, de sis i de nou (TESLA, 3,6 i 9). (NTS 34)

10.2.- Fen jocs (1 u), jugades (9 u), partides (81 u)  i partits Cooppel ( 243 u o tres partides). (NTS 35)

E.- Avaluació múltiple i global, emocional, afectiva relacional i cognitiva. Satisfaccions i recollida de mostres Cooppel. Trobades, aplecs, cims, mostres i/o fires Cooppel.

11.- Les relacions afectives (RA) en tot el procés i en la seva incidència. Testimonis. (Narratives relacionals) Bx CaMPaMent) (NTS  36)

Discursos simbòlics relacionals: 

- El saber, el poder i el voler.

- Les emocions: EA i PRT

1.- Emocional. Dependència

Cementiri, Hospital, Presó, Cova

2.- Defensiu. Seguretat.

Monestir, Convent, Castell, 

3.- Palau. (poder, luxe, identitat que necessita accions)

4.- Museu-Biblioteca (colonies, col·leccionista, activitat social i intel·lectual)

 (NTS 37)

12.- La recollida d'anècdotes, de mostres i de proves en les experiències Cooppel. EDU.CeRT. Mostres.  (NTS 38, 39 i 40)

- Recollida d'anècdotes i de proves. Ajuden a prendre decisions  (NTS 38)

- Compartir les anècdotes i les proves, per a motivar i reflexionar. (NTS 39)

- Exposar públicament en el marc del concert. (NTS 40). Aportacions a congressos, simposiums i jornades.








Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

40.- Pare Fra PERE PERELLÓ.- Amb el sistèmic inclusiu Sí Cooppel. Transformar i treure més profit dels museus i biblioteques locals. Primera part.

45.- Primer Concurs Aprèn Solidari Cooppel (Primer CASC) genèric.-