85.- Projecte @RCS 2025-26 AUDIOVISUAL RECORD COMPRENSIÓ SENSONEURONAL.-

Causa Cooppel per la Pau
Programa Cooppel institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona 
Curs  2025-26
Cooppel, aprenem per aprenentatge servei, per problemes i per projectes

                                                           Aprofitar curtes oportunitats ESCAIENÇA

Producció audiovisual  ESO.-

1.- Presentació.- 

Construir @RCS :  Com construir @lgorítmes del Records des del Cooppel Sensible.

Punt clau 2:

2.- Farem un audiovisual com a projecte curricular de com s'apren més i millor en el record i en la comprensió amb la pràctica Cooppel

https://cooppelcaminsmartiifranques.blogspot.com/2025/07/129-signat-el-compromis-per-dur-terme.html

"4.- Es durà a terme una producció audiovisual de com s'aprèn més i millor amb les pràctiques Cooppel, tot seguint els principis que s'exposen. Projecte CR@Cs curs 2025-26: creació audiovisual Cooppel Record en els @prenentatges Comprensius socials. Productes: @RCS (Audiovisual Record Comprensiu Cooppel Sensible. 2026)"

https://cooppeltalents.blogspot.com/2025/07/76-programa-cooppel-curs-2025-26-logos.html

Redactar el guió de talls i de l'escaleta per a la composició d'un vídeo curt per alumnat de l'ESO

Copyright, 2023 Josep Maria Ferran 

2.- Objectius:

1.- Creant una producció audiovisual aprendran la pràctica Cooppel com a actors i actrius i mostraran com funciona la nostra ment.

2.- Qui visioni el vídeo es farà una idea i el com pot practicar el Cooppel.

3.- Convocar una recollida de Dianes d'Aprenentatge

4.- Es pot  presentar a actes públics i a convocatòries de premis o de reconeixements.


3.- Argument:-

Marcel·lis té dificultats en recordar els coneixements i li costa comprendre la matemàtica i el llenguatge, així que recorre a la Federació Cooppel, que s'aprèn i es practica jocs pel sentit mental cooperatiu (Cooppel) i es porten a terme jocs, jugades (9) partides (27) i partits (81). Com si fossin jocs de taula i de tauler.

Som fabricants de jocs i promotors de jugades.

Seran els seus amics i amigues que l'animaran a apuntar-se al Club Cooppel de l'institut i a formar part de la Federació Cooppel.

Fases:

1.- Com funciona el Cooppel. Protocol.

2.- Construir un grup o grups segons els personatges bàsics de rols i la resta a creació del grup.

3.- Com animar i convèncer a aprendre els jocs i la seva pràctica. Pràctica d'entrenament lúdic.


4.- Personatges. Tres rols, la titella i els altres: 

1.- Marcel·lis, jove que li costa aprendre i la colla el convenç que aprengui la Cooppel.

2.- Tatirev, titella infant o personatge imaginatiu que diu la veritat al revés. Fa per quès i per a quès? i les explicacions imaginades. Invita a observar el comportament i el llenguatge dels germanets i de les germanetes petites si en tenim a casa o al nostre entorn.

3.- Sòcrates, persona entrenadora de la Cooppel. "Sols se que no se res". Explica Platon i la nostra cova mental. Li agrada motivar la curiositat i trobar atractiu el saber. Escolta activament. Segueix el protocol de la Cooppel.

4.- Xària, persona que sempre pensa en xarxa. Els altres en línia o lògica, ella en xarxa i amb lateralitat. Es posa en el lloc dels altres. Sap motivar també a posar-se en el lloc dels altres.

5.- Companys i companyes diversos, que aniran assumint rols d'identitat pròpia.


5.- Com funciona la pràctica Cooppel? Protocol Cooppel

1.- El silenci i la respiració.- 

Cercar el silenci íntim mental amb el control de la respiració. La regla 378.

2.- La cova mental és com un tauler o tot blanc o tot negre.

Experimentar la cova mental o tauler d'escacs mental. Imaginar el pentagrama de les ones cerebrals (música)

3.- Cal saber moure les peces mentals i saber imaginar taulers; en línia horitzontal o vertical.

Descobrir que la nostra ment funciona com un mòbil smartphone que amb autoritat i hàbits utilitza les fotografies, les ràdios o les veus i els vídeos (F;V;R). Elaborem els codis per a identificar com pensem. A partir de la codificació de com recordem  FVRG0 i identificar les cinc ones cerebrals elaborem un pentagrama com en la música i utilitzem els codis per a representar les peces mentals que hem d'aprendre per a generar jocs de rols d'identitat i estratègies per a elaborar els algoritmes mentals i les narratives argumentals de les equacions del saber. Els quadrats (formats lògics), el cercles (emocons) i els triangles (autoritat mental)

4.- Representem el pensament en un paper.-

Com representar el Pensament Emocional Lògic (PEL) a partir dels codis en algoritmes i narratives en la comprensió del record i el saber recordar comprenent. Fem servir un rectangle gran dels processos PEL amb l'entrada per l'esquerra i la sortida per la dreta. Representem els processos en formats, emocions, lògica i impulsors d'autoritat mental.

 5.- Identificar Dianes d'Aprenentatge i Blancs Estels del Record.

Identificar exemples que ens costa aprendre a recordar i a aplicar les equacions mentals

6.- Exposar les Dianes i els Estels. Amb el suport de les gravacions de vídeos, de veus com de fotos mentals.



6.- Esquema del guió.-

Protocol de les Cooppel jugades i de la creació de guions. 

1.- Som una colla. Presentació personal, posarem junts, nom al grup.

2.- Volem aprendre amb més facilitat i amb el mateix esforç. Aprenem els jocs d'identitat per rols d'estratègia (Cooppel). 

3.- Anem a fer un vídeo curt. 

Tindrem vídeo clips o talls de vídeo sobre Dianes exemples que recollirem per les aules a l'hora de tutoria ESO o per les tardes en horari de les activitats extraescolars.

A més tindrem veus gravades per what´s dignes per a fer difusió en les xarxes socials concretes i per al programa mensual col·laborador de ràdio Falset "Priorem Priorat".

4.- Composició del vídeo @RCS Cooppel amb crèdits

5.- Estrena

 


7.- Exemple de guió, en construcció

Perfecte 🙌 Ara ja tinc tota la proposta clara. Et preparo un guió de diàlegs que segueix el teu argument i objectius, amb escenes breus, personatges i transicions.


Guió de diàlegs: Marcel·lis descobreix el Cooppel

Escena 1 – El problema

(Pati de l’institut. Marcel·lis està assegut amb llibres oberts i cara de frustració. Arriben dos companys i la Xària.)

Marcel·lis: Uf… no hi ha manera. Ni amb les mates ni amb el text que he de llegir… tot em surt borrós.

Company/a 1: Ei, no et preocupis tant. Tots tenim coses que ens costen.

Xària: I potser encara no has trobat la manera de fer-ho. Has sentit parlar del Cooppel?

Marcel·lis: El Cooppel? Això què és, un joc nou?

Company/a 2: Una mica sí… però no és només un joc. És com aprendre a moure les peces del teu pensament.


Escena 2 – L’aparició de Tatirev

(Apareix Tatirev amb un aire juganer, parla amb frases al revés.)

Tatirev: Si no ho recordes… és perquè encara no ho has oblidat bé!

Marcel·lis: Eh? Què vols dir amb això?

Tatirev: Que el teu cap és una cova. Però si no hi poses llum, només veus ombres. Pregunta’t: per què vols aprendre? Per a què et servirà?

Xària: Veus? Tatirev sempre troba la manera de fer-nos pensar diferent.


Escena 3 – L’entrenador

(Arriba Sòcrates, amb to tranquil i atent. Porta una pissarra petita o un full.)

Sòcrates: Marcel·lis, només sé que no sé res… però sé que junts podem aprendre. La ment és com una cova, com deia Plató. I el Cooppel ens ajuda a encendre-hi una llanterna.

Marcel·lis: I com es fa això?

Sòcrates: Amb passos senzills. Primer, silenci i respiració. Després, imaginar que tens un tauler dins el cap. Allà hi col·loques peces: fotografies, veus i vídeos. Com al mòbil, però mental.

Company/a 1: I després ho representem en paper, fent codis i narratives. És com convertir els pensaments en mapes.


Escena 4 – Pràctica del Cooppel

(El grup fa una petita demostració: respiren junts, dibuixen un esquema i juguen a passar idees.)

Xària: Mira, Marcel·lis. Això que et costava pot ser la teva Diana d’Aprenentatge.

Company/a 2: I quan la superis, serà un Estel del Record.

Tatirev: Estels blancs que brillen perquè abans eren punts foscos!

Marcel·lis (sorprès i més animat): Ostres, així sí que té sentit. No estic sol, és com jugar en equip.


Escena 5 – Convèncer-lo

(Tots l’animen.)

Sòcrates: Al Club Cooppel no hi ha perdedors, només jugadors que cada cop recorden millor.

Xària: És com pensar en xarxa: compartim, connectem i ens ajudem.

Companys/es: Vinga, vine al Club de l’institut!

Marcel·lis (riu i assenteix): D’acord! Jo també vull encendre la meva cova i fer brillar estels!


Escena final – Missatge col·lectiu

(Tots junts miren a càmera.)

Tots: Practicar el Cooppel és jugar a pensar junts. Vine i descobreix les teves Dianes i Estels d’Aprenentatge!


Vols que et faci també una versió reduïda de 3-4 minuts pensada per gravar fàcilment amb alumnes (més àgil i amb frases curtes), o prefereixes mantenir aquest guió més complet i teatral?




8.- Fonts referents.- 






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

76.- FiL Programa Cooppel curs 2025-26 LOGOS PROJECTES SOCIALS- INSTITUT MARTÍ FRANQUÈS.-

62.- ENTITATS CANGUR.- Posta en marxa de l'oportunitat "FEM Cooppel" amb altres entitats cangur actives.-