43.- Juguem al Cooppel, podem construir Clubs Cooppel i a més federar-nos.

 

Platja digital- Port de Tarragona. Exposició Llums de Mar

Cooppel és cooperació, imaginació i satisfacció per aprendre a aprendre

Allí on incidirem la Causa Cooppel per la Pau serà fomentar clubs Cooppel i obrir la funció de les biblioteques locals i els museus municipals a ser Clubs Federatius.

En el mes de febrer de 2024 ho posarem en marxa a la ciutat de Tarragona. Contactarem i proposarem a la Biblioteca Pública, Caixa Fòrum i al museu del Port.

Serà a partir del dilluns dia 5 de febrer.

Aprenem, juguem al Cooppel, podem construir Clubs Cooppel de tres persones i a més de federar-nos.

En les families dues persones com a mínim, una persona  menor amb una adulta. Fins a tota la família.

Primer exposarem els beneficis del Cooppel. Ja tenim treballs de recerca de nivell universitari que els avalen.

Segon invitarem a una experiència de comprovar com funcionen les peces neurosensorials i les neuronarratives de la nostra ment i com les podem moure i controlar el joc mental.

1.- Com aprenem a jugar al Cooppel?

Farem una al·legoria amb el joc d'escacs. I el seu món dels clubs i de les federacions 

Com és juga al Cooppel?.

Identificar les peces mentals, posar-ne el nom i observar el seu moviment.

1.1.- Control mental des del silenci.- Aprendre a la planificació mental.

El tauler és mental, les peces de joc són les identitats de les fotografies mentals (F), els videoclics mentals (V) i les emissions de veus o ràdio mentals (R).

S'inicia a partir del silenci interior mental, en una situació de cos relaxat i de màxima concentració mental.

Tècnica de la respiració 4-7-8

S'identifiquen les peces mentals: 

SiM: Silenci interior Mental (SiM), 

DiT: Dit de la direcció mental (DiT), 

LiM: Llinterna on enfocar l'atenció mental (lupa) (LiM), 

FiM: les fotos mentals són les torres (FiM), 

ViM: els video clics mentals són els cavalls (ViM) i 

RiM: les ràdios mentals els alfils (RiM).

La torre, el cavall i l'alfil cal diferenciar-los de l'hemisferi dret de l'esquerra del tauler mental. El dret és lògic i formal, el nombres, noms mentre que l'esquerra és  plàstic, els colors, la imaginació, 

https://ca1.warbletoncouncil.org/hemisferio-cerebral-izquierdo-6454


S'inicia la partida des del SiM, s'observa com es trenca el gel del silenci, amb els distractors RiM,ViM i FiM. Treballem la tècnica 4-7-8 de la respiració per a la relaxació mental.

A partir d'escoltar uns conceptes observem quins distractors s'activen. Direm FiLS els tres distractors RiM,ViM i FiM.

Aquí es juga contra un mateix, entre tu i la tema ment i els seus distractors.

Per mitjà dels  DiT i el LiM s'organitza en petits gestos mentals dels FiLS.

Ara es donar-se compta que conceptes, procediments i valors generen en la ment FiLS on es combinen formes de distractors, els impulsos amb límits i els sentiments.

1.2.- Des del propi cap i del propi cos: augmentar les formes i la intensitat de l'atenció.- Aprendre el control de l'atenció mental i la implicació del propi cos.

Per ajudar a l'activitat mental ens podem ajudar ja de la gestió corporal del nostre mòbil mental per mitjà del nostre cap.

1.3.- Ens centrem en la nostra zona propera d'aprenentatge en el nostre entorn. Fabriquem els materials de jocs FaR Cooppel: Fungibles, àgils i recurribles.

I de la fabricació de materials de joc com les targetes 1/8, 2/8 i 3/8 entre altres i els taulers 8/8.

Així com les frases de veus o explicacions curtes (RiM).

Elaborat el material de jocs Cooppel amb targetes o amb un tauler 8/8 , tamany foli, passem a jugar en grups de dos, fins a constituir equips de tres, amb un quart jugador, observador àrbitres quan l'aprenentatge o els equips es consoliden.

1.4.- Jocs, jugades, partides i partits Cooppel.-

A partir del tauler "3TRES" Cooppel es juga per torns de rols de 3 jocs (POR: Rol de fer preguntes, rol de les respostes i rol d'observació i d'anàlisi, amb estratègies del saber comprendre per a recordar.

Valors: 

- Nombre de jocs, jugades, partides i partits jugats, nombre d'activitats d'impacte a l'entorn de l'equip sigui social o familiar o escolar.

- Qualitat de la diversitat dels materials i dels processos en la representació, expressió com el compromís des de la mirada del DUA.

- Criteris: Originalitat, honestedat, creativitat, comunicabilitat, cooperació, coherència, autenticitat, legitimitat i competència.

Basat en la teoria de la Intel·ligència del PASS, en la PNL i amb la implicació de l'Anàlisi Transaccional, en el marc de la neurociència analògica.

Conclusions:

El Cooppel és de beneficis múltiples, és un joc esportiu, social i cultural  com els escacs, que en lloc de moure peces (fitxes) en un tauler (material) es mouen primer peces mentals dins un tauler mental amb plats mentals i després es construeixen sobre una taula les peces materials com targetes Cooppel que fabriquen el mateix personal de joc, és a dir els mateixos alumnes d'allò que volen recordar.
Trets del Cooppel:
- Solidari. Fomenta l'actitud solidària conscient amb eines que ho faciliten targetes, taulers acordats o el tauler de rols 3TRES Cooppel.
- Esportiu. Experimenta el cos-ment, la concentració i la meditació interior i col·lectiva. Motiva l'exercici físic com el caminar, el calentament físic i altres activitats físiques i aconsellem la pràctica esportiva.
- Social. Contacte i aprenentatge per empatia dels processos dels altres: entre iguals, en família, en associacions etc.
- Cultural, intel·lectual amb la mirada a les competències del Segle XXI, ODS 2030.

Qui recorda més és el que captura més peces i les sap moure. Guanya el qui vivència i comunica els aprenentatges significatius a partir dels processos personals com dels demés, en l'ajuda a l'èxit de l'altra. Guanyem també en quan l'altra compren, apren i recorda.

2.- Més de dues persones poden crear un grup, generar un Cooppel equip lúdic i construir un Club Cooppel com a compromís positiu i lúdic.-
Practicar el Cooppel, generar materials, jugar, fer visites Cooppel de descoberta a espais urbans, rurals, naturals, etc. 
Tres passos: 
1.- Motivar-se
2.- Reunir-se 
3.- Emplenar l'acta de fundació del club, les normes de funcionament que facilita la Federació OLiVER Cooppel i prioritzar les formes de participació, de representació i de portaveus. Es pot concretar les memòries o programes d'actuacions i compromisos compartits.
Al final es comunica a la Central de la Federació OLiVER Cooppel

3.- I sol·licitar federar-se a la Federació OLIVER Cooppel.-

Full de matrícula a la Federació.


Les famílies poden ser un club Cooppel i federar-se

S'organitzen concursos i trobades CiM´s, APLeC´s, etc., es porten a terme exhibicions Cooppel. Amb experiències de testimonis, converses i lectures dialògiques, etc.




Autor:  Josep Maria Ferran i Torrent

Copyright 2011 


ANNEX.- 

1.- Criteris d'avaluació.-

Aula 120. Seguiment filial de la Federació Cooppel BaC 2024   Dianes d’aprenentatge, Estels de record i materials de jocs Cooppel.

Nivell-Grup DS( dies de la setmana que assisteix), TD (nom de la tutoria docent) ETD (especialitat de la tutoria docent).

Quatre nivells d’ajuts i àrees competencials  1234. Consciència del dilema, acadèmic, cultural dels jocs i social

Global: Mesos gener- abril 2024. Procés de progressos.   https://projectes.xtec.cat/educacioinclusiva/mesures-i-suports/

Matèries prioritàries elegides. MAT, CAT, CAS, ANG, SOC, NAT, etc.

Anàlisi competencial per àmbits:  

A.- Autocontrol de l’agenda i planificació dels productes a presentar i exàmens o proves.  Dosificació de les tasques a fer.

B.- Planificació del treball: recursos per a fer la feina, organització, ...

C.- Elaboració de materials dels jocs Cooppel 

D.- Jocs i jugades Cooppel Record. 

2.- Entrevista a la família.-

CONFIDENCIAL  Entrevista a la Família  Federació Cooppel de Clubs Familiars. Nom-cognoms (fill o filla)_____ _________________________________Nivell-Grup_________

1.- A partir de la composició de la família valorar el suport potencial al fill o filla.-

Gràfic de la família i noms de tots els membres..................

Persona/es adulta referents. Para o mare sol, pare i mare____ _________________________________________________

Activitats d’oci en família. __________________________________________ ____________________

Consciència del dilema: fa pensar, mirem que fer, busco suports a casa, assisteixo per provar, comprometo.____________ acadèmica, nivell de competències, PI, desdoblaments, ____________________________________ ___________________________________. cultural , va a la biblioteca pública, practica esport, escacs, etc.__________________________ social: aniversari, sant, relacions interpersonals, trobades, menjades, maratons_______________

2.- Compromís d’aplicar el Cooppel en l’aula 120 i en la llar, targetes Cooppel, tauler, juguem en família

en les trobades a la Federació, visitar museus (Caixa Forum, Port), ____________________________________________

Trobades Cooppel en Aplecs o CiM____________________________________ _________________________________________________________ en les visites  a l’entorn,... Ateneu de Tarragona, platges, urbà, ecosistemes,______________________________________

Especificar altres tasques concretes._________________________________

3.- Evolució del fill o filla i de la família en la participació en la Federació Cooppel.___________

4.- Assistència a les tardes del nostre fill o filla. DS. Freqüència_________________________

Historial de les entrevistes i de les activitats dutes a terme amb el pare/ la mare:_____________

5.- Rúbriques de quatre nivells del Club de competències del seu fill/a a.-

1.- Cal intensificar en (ajuts junts del pare/mare, BAT, PRAC, COOR)___________________________________________

2.- Cal ajuts addicionals (BAT,PRAC,COOR), referent tutorial__________________________________________________

3.- Universal amb ajuda. Ajuts puntuals i tasques Cooppel: targetes, veus, etc.____________________________________   

4.- Progressa sol i en família, el Cooppel és el valor afegit____________________________________________________

        Cami cap a l’autonomia i a l’empoderament amb les competències de la ciutadania del segle XXI.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

44.- Codi i mapa CòMENTS 40 : 12 : 3 del protocol genèric, general i transversal dels Tallers Cooppel.-

40.- Pare Fra PERE PERELLÓ.- Amb el sistèmic inclusiu Sí Cooppel. Transformar i treure més profit dels museus i biblioteques locals. Primera part.

45.- Primer Concurs Aprèn Solidari Cooppel (Primer CASC) genèric.-