34.- "Els Blancs de les Dianes dels Sabers i la creació dels Estels Mentals"
Pràctica mental estratègica lúdica cooperativa (Cooppel) d'identificar punts foscors en els sabers com a "Diana" i definir els "Blancs de les Dianes" i tot seguit la creació d'"Estels Decisoris Mentals".
A partir dels blancs de dificultats convertir el blanc de la diana en un joc d'entrenament cooperatiu PEL (Cooppel) on PEL és la Pràctica mental d'Entrenament Lúdico cooperativa en jocs de taula i de tauler a partir de jocs corporals i d'estratègies lògiques.
Es pot dur a terme des de dos tipus de posicionaments:
- El/la recerquista. Hom s'adona per si mateix té una diana i endaga el procés Cooppel.
- L'altruïsta. Una altra persona té aquest problema i l'altruïsta posa en marxa un acompanyament a l'altre a la fi de dissenyar i construir un joc Cooppel.
Els passos en general són:
1.- Aprendre a identificar i a definir els punts foscs del nostre saber, allò que no entenem, que ho comprenem de forma no estable i que no recordem de forma fàcil, generant en la nostra ment punts foscs o negres o de quedar en blanc.
2.- Definir la "Diana" i el "Blanc" i tot seguir començar a crear "Estels" abreujat, més complet "Estels Decisoris Mentals (EDM)".
Què és una Diana dels Sabers? Descriure allò que no entenem i on es troba en el text, en la situació del dia a dia, etc.
Què és un "Estel" és la creació d'un estímul, gest, imatge, FiLS, que inicia una estratègia del saber trobar amb evidència lúdica la resposta competent, aplicable en qualsevol diana i en qualsevol situació real de la vida de cada dia. És més que un truc, és evidenciar si ho fem bé o no, ens dona seguretat i certesa. Els inicis mentals en la resposta poden ser Estels Cooppel o ser Ancoratges (PNL)
3.- Exemples.
"Simplificar dubtes per evidències "Estels""
- No me'n recordo com es resolt la multiplicació o la divisió entre fraccions.
- No me'n recordo que és un "hiat".
- Què és un pam quadrat dels teus?. Quants pams quadrats té la pissarra?
Recursos:
Diccionari de divisió sil·làbica (oslin.org)
Lèxic Obert Flexionat de Català (oslin.org)
4.- Elaborar xuls, targetes i taulers Cooppel sobre els "Estels" i compartir-los en una "Baralla de Jocs Cooppel".
Per a dur a terme això organitzarem el Club Cooppel amb una Cooppel Factoria i el Clínic Laboratori d'Aprendre a Aprendre Sempre (Cooppel CLAAS).
4.1.- El Club Cooppel, amb identitat i pertinença, amb nom propi, símbol i logo. Tres modalitats
- Suport a les tasques extraescolars i a l'estudi.
- Suport a tasques d'ocupació lliures o motivades en família.
- Suport a colles i a famílies en museus i biblioteques o a grups escolars d'escoles o instituts
4.2.- Cooppel Factoria, identificar problema o elaborar projecte, dissenyar i enginyar jocs Cooppel. La Cooppel Factoria forma part del Cooppel Club o Club Cooppel.
4.3.- Clínic Laboratori d'Aprendre a Aprendre Sempre (Cooppel CLAAS). És unes tasques dins de la Cooppel Factoria que s'observa el comportament i el seu context, es recullen les dades, s'analitzen i s'interpreten les respostes en les metàfores FiLS, PeRFILS, PaTRONS i ESTiLS. La pràctica del Cooppel ja suposa una tasca intensa d'autoconeixement dels propis talents i de les pròpies limitacions i com poden entrenar-les. A més es podria passar algun test o exercicis concrets d'autoconeixement sobre les pròpies capacitats creatives, comunicatives, estils d'aprenentatge, raonament perceptiu (RP), comprensió verbal (CV), velocitat de processament (VP), memòria de treball (MT) o dels factors propis de la Teoria de la Intel·ligència del PASS: El DNCAS.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada