08.- Cooppel ORAL CAT: Cooperació pel bon aprenentatge oral del català.-

No existeix la vida sense correcció, sense rectificació.

La lectura no és caminar en les paraules; és prendre l'ànima d'elles.  

Paulo Freire

Sistema Cooppel d'aprenentatge oral del català amb el protocol DiANES.-

Tot considerant la taxonomia de Bloom, a Maslow, les visions de Dilts, Ikigai i Xancó, bimodal i Neus Lorenzo

Aprenentatge per la seguretat i en la certesa, els riscos cognitius en l'aprenentatge.

Protocol DiANES:

SiS Passos:

1.- Dialoguem en el dia a dia. Ens coneixem i recordem de forma natural i relaxada.

(C) Comprensió de l'error o de la paraula feble

2.- Identifiquem una paraula "Diana" que dubtem o té un error, o que la tenim a la punta de la llengua. 

(D) Decidim esmenar l'error per a tenir el domini competencial

Comprovem la correcta amb seguretat i certesa. Utilitzarem els diccionaris, Google, etc.

Diccionaris catalans: 

            IEC   https://dcvb.iec.cat/,  https://dlc.iec.cat/ 

https://www.diccionaris.cat/

  https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/informacio_i_difusio/Seleccio_de_webs_interes/diccionaris_en_linea/

Google: wikipèdia, 

Diccionario etimológico (ES):  http://etimologias.dechile.net/

Traductors:   

https://www.softcatala.org/traductor/       https://translate.google.es/?hl=ca   

         https://llengua.gencat.cat/ca/eines_i_serveis/traduccio-automatica-en-linia/

https://enlalunadebabel.com/2019/07/11/10-recursos-virtuals-imprescindibles-per-traduir-al-catala/

https://apertium.org/index.cat.html?dir=spa-arg#translation

 Diccionari en español (ES):  https://www.rae.es/

           Recursos estilístics:  https://ca.wikipedia.org/wiki/Recurs_literari

           Anàlisi morfosintàctic: 

http://ioc.xtec.cat/materials/PACFLCA/quinz02PACFGS_fitxers/APUNTS_DE_MORFOLOGIA_I_SINTAXI_L_ANALISI_DEL_LLENGUATGE.pdf

          Anàlisi fonològica:
http://liceu.uab.es/~joaquim/general_linguistics/gen_ling/fonologia/analisi_fonologica/analisi_fonologica.html

(i) Influïm en iniciatives estratègiques mentals creatives per a reforçar el record

3.- Abastem de forma imaginativa i creativa de frases orals amb la paraula correcta.

(O) Objectivem amb el suport visual i plàstic

4.- Notifiquem. Comencem estratègies pràctiques per a comunicar-se i compartir la nostra expressió en diversos canals, ho fem oral i per escrit, en una xul (Quartera personal), que passarem a targeta Cooppel superada (Banca personal i d'equip) i després a carta de la baralla Cooppel (Mercat col·lectiu i públic). 

Anàlisi de la resposta correcte (paraula, nombre, frase, operació, fòrmula...) i destacar la part correcte amb un color des de les anàlisi: 

Cooppelogia o Cooppelanàlisi. Dotze tipus d'anàlisi dels errors o dels punts febles mentals:

1.- decisiològic, en la seqüència i algoritme de la decisió com una equació en el repte d'aprendre a aprendre des de la mirada mental i conductual. 

2.- fonètic, nombre de síl·labes, síl·laba, entonació, accent i sons components. http://ca.oslin.org/syllables.php

https://www.separarensilabas.com/index-ca.php

3.- fonològic, en relació als sons i els fonemes https://dcvb.iec.cat/. La fon. del diccionari D.C.V.B.

4.- ortogràfic, les grafies. Regles i principis

5.- lèxic i etimològic, mots, frases, paraules, families per la grafia, l'etimologia. És tenir vocabulari.

6.- semàntic, significat, families pel significat, sinonímia.

7.- morfològic, lexemas, morfemas, prefixes, sufixes. Determinants, noms, adjectius, verbs, adverbis, preposicions i conjuncions  

8.- sintàctic, són les funcions i les relacions de les paraules i de la diversitat de parts dins d'una frase com per exemple, verb, subjecte, predicat.

9.- estilístic, tipus d'estils d'un text, l'ús de recursos i de figures

https://quizlet.com/68709081/les-figures-literaries-exemples-i-definicions-flash-cards/

http://www.xtec.cat/~jroca124/figures.htm 

10.- discursiu, tipus de discursos orals,  

https://concepto.de/discurso/

https://www.danielcolombo.com/oratoria-los-cuatro-tipos-discursos-daniel-colombo/

11.- textual, tipus de textos escrits.

https://www.slideshare.net/vilasafont/tipus-de-textos

12.- lúdic, que entri en un sistema didàctic de joc d'aprendre a aprendre.

- Xul, és la 1/8 de foli, cartilla on escrivim la paraula correcte. Passa de butxaca a Quartera ( dues xuls on una hi ha la paraula correcte i l'altra l'aspecte a enfocar l'atenció mental)

- Targeta Cooppel , és la xul però destacant l'aspecte que volem destacar sigui fonètic, ortogràfic, morfosintàctic i lèxic, semàntic, estilístic, etc.

         - Carta de baralla Cooppel, és la targeta Cooppel amb aspectes afegits de tipus imaginatiu i plàstic que ajuden al record i ajuden a la presentació estètica de la baralla de cartes Cooppel, per a jugar al joc de taula Cooppel de 3 x 3 x 3. Trobada Aplec (fins a 27 persones) i la Concentració interactiva Multitudinària (CiM) +27 persones.

(R) Rubriquem el compromís d'aprendre a aprendre amb els altres i en equip.-

5.- Entrenem en tres fases: 

1.- Al solitari amb els xuls. (Quartera)

2.- Amb altre o altres amb targetes Cooppel (Banca)

3.- En equip amb " Baralla de cartes Cooppel", (Mercat) per afer jugades, partides o partits (Aplec).

(SiS) audiovisonat global dels 5 passos i aprenentatge per observació mental activa

6.- Satisfacció, la carta passa al banc, i del banc al mercat per acabar en l'aplec Cooppel. Satisfacció de veure i comprovar que el nostre potencial lingüístic va augmentant,






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

44.- Codi i mapa CòMENTS 40 : 12 : 3 del protocol genèric, general i transversal dels Tallers Cooppel.-

45.- Primer Concurs Aprèn Solidari Cooppel (Primer CASC) genèric.-