86.- ELABORACIÓ DE GUIONS @RCS. Recull de veus i fotografies , creació de videoclips i altres produccions del projecte @RCS 26.-

Creació literària transcomentstalista de J.M. Ferran.- 
Tant dins de l'institut com a fora.
En construcció fins desembre de 2025


1.- Personatges:
Segons els deu instruments de l'Anàlisi Transaccional (AT): anàlisi estructural, de les transaccions, dels guions, de les carícies, de les posicions existencials, de les emocions autèntiques o de les rebuscades, els jocs psicològics, l'estructura del temps, l'argument i les metes de la vida, el miniargument i les dinàmiques de grup. 
Són tres rols de personatges (MarXaSo) i el rol que ho apliquem totes les persones com si fos una titella (Tat).

(MarXaSoTat)

Entre totes les persones identifiquem dianes d'aprenentatge, trobem els blancs i construïm estels del record.

Persona que pot ser qualsevol de nosaltres

1.- (MAR) El/la Marcel·lis, persona jove que li costa aprendre i la colla el/la  convenç que aprengui la pràctica Cooppel. És curiosa. La colla s'apropa, l'acull i l'acompanya. Cal que tingui clares les dianes d'aprenentatge o ajudar-lo a que les trobi.

Expressió en frases simples i senzilles de la imaginació de cadascú a partir de l'observació de les infants

2.- (TAT) Tatirev, infant o personatge imaginatiu que diu la veritat al revés. Veritat al revés Tatirev. Fa per quès i per a quès? i explicacions imaginades. Invita a observar el comportament i el llenguatge dels germanets i a les germanetes petites si en tenim a casa o al nostre entorn.És una titella que fa veueta d'infant com el Maginet de Josep Maria Tarrasa. I el Tatirev entre 1989-94 de J.M. Ferran. Assumim amb la titella l'infant lliure, submís (TAT) i rebel (REV) de l'AT. 

A més de les afirmacions i els perquès tenim formes de al revés: antònims, afirmació-negació, al reves per les lletres a SI seria IS, de CASA, seria ASAC, o bé de síl·labes CASA seria SACA o de frases per paraules: "Anem a la platja, seria: platja la a anem" . Corre per antònims seria Poc a poc, mou-te seria estigués quiet.

A la fi són jocs de paraules que motiven pensar i fer algoritmes mentals i narratives

Persona acollidora, animadora i motivadora

3.- (SO) El/la Sòcrates, persona entrenadora de la Cooppel. "Sols sé que no sé res". Explica Platon i la nostra cova mental. Li agrada motivar la curiositat i trobar atractiu el saber. Escolta activament. Utilitza el "pare crític i el pare nutritiu de l'AT". Conversa argumental "maièutica", anima a crear comentaris mentals cooperatius. Vivència del silenci íntim mental i la respiració, 378, el trencament del silenci, i iniciem el procés de la pràctica Cooppel. Ensenya el protocol.

Persona que acull i acompanya

4.- (XA) El/la Xària, sempre pensa en xarxa. Els altres en línia o lògica direccional aristotèlica i ella en xarxa, pensament lateral. Es posa en el lloc dels altres, és empàtica. I sap pensar en el lloc dels altres i motivar en la conversa argumental, confidencial respectant el consentiment.

2.- Produccions:
- A mà com dibuixos, croquis, apunts, mapes conceptuals i mentals, textos, notes, etc
- Amb el mòbil: fotografies, veus what's, videoclips

3.- On podem produir?
Horari escolar:
- Grup d'audiovisual (horari de la matèria de la creació audiovisual)
- Grups de tutoria ESO (hores de tutoria)
Horari extraescolar:
- Grups de les tardes de BAC (horari específic)
- En les situacions que ofereixen les associacions i les federacions
- Fets concrets en la societat civil poden ser recollits en propi diari digital o per comunicats dels MCS o en la premsa digital o paper.
- En les oportunitats que facilita el programa Priorem Priorat de ràdio Falset.
- En la meditació i en les situacions de reflexió personal.
- En les oportunitats que donen les converses del dia a dia.

On podem quedar?
Al patí, a les aules, a la biblioteca a l'hora del pati, al bar, etc.
Llocs on es poden recollir produccions
- Institut
- Carrer
- Indrets concrets
- Seus d'associacions i federacions, com l'Ateneu de Tarragona.

Anem fent, avui  4-09-25   17,30 H

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

76.- FiL Programa Cooppel curs 2025-26 LOGOS PROJECTES SOCIALS- INSTITUT MARTÍ FRANQUÈS.-

85.- Projecte @RCS 2025-26 AUDIOVISUAL RECORD COMPRENSIÓ SENSONEURONAL.-

62.- ENTITATS CANGUR.- Posta en marxa de l'oportunitat "FEM Cooppel" amb altres entitats cangur actives.-