80.- Segona pràctica Cooppel: observar i identificar els formats de la imaginació.-

 En la segona pràctica Cooppel  és operativa dels processos (OP) i a partir del formats i la primera precodificació és passa al codi F@R*R@N


Aquesta segona pràctica s'inspira en la Teoria de la Intel·ligència del PASS

Direcció d'orquestra, linterna, foto i lloro segons TI  PASS

És aprendre a transcriure amb codis i fer algoritmes mentals els processos emocionals i lògics de la nostra ment: Imaginació, reflexió i raonaments.

Aquesta segona pràctica Cooppel que descrius —on després del silenci s’observa la ment com si fos un mòbil que capta imatges, vídeos o veus (ràdios)— és una metàfora molt potent per explicar com funciona la imaginació espontània i la percepció interna. Aquesta manera de treballar té paral·lels amb diversos sistemes d’aprenentatge, teràpia i creativitat que també utilitzen la ment com un espai per captar, observar o escoltar representacions internes.

A continuació t’explico altres sistemes que fan servir aquesta manera de funcionar, agrupats per àmbits:


🧠 1. Psicologia i introspecció

🌀 Imaginació activa (Carl Gustav Jung)

  • El subjecte entra en un estat receptiu (amb els ulls tancats, en calma) i observa les imatges i escenes que sorgeixen espontàniament.

  • Pot "dialogar" amb les imatges o personatges que apareixen, com si estigués dins una pel·lícula interna.

  • És molt proper al que descrius: la ment com una pantalla on es projecten escenes o es reprodueixen veus.

👁️ Focusing (E. Gendlin)

  • Es capten sensacions internes i se’ls dona forma a través d’imatges, paraules o metàfores.

  • La persona “escolta” o “mira” el que li diu el cos o la ment, sovint en forma de veu o escenes mentals.


🎭 2. Creativitat i art-teràpia

🎨 Visualització creativa

  • Utilitzada en creixement personal i teràpia, es convida la persona a veure mentalment imatges, escenes o colors que li transmetin significat o benestar.

  • A vegades es fa a partir d’un viatge guiat (com una pel·lícula mental), però també pot ser espontani.

🖌️ Art-teràpia projectiva

  • A partir de les imatges internes, la persona dibuixa o escriu.

  • Les imatges poden aparèixer de forma involuntària i es treballa amb allò que s’ha "vist" o "sentit" internament.


🎧 3. Pràctiques espirituals i contemplatives

🧘‍♀️ Meditació guiada / visualització espiritual

  • Algunes escoles de meditació fan servir metàfores com la ment-cinema, on es visualitzen paisatges, llums, figures simbòliques o es reben “missatges”.

  • També es parla de veus interiors, com si fos una emissora de ràdio.

📿 Pregària contemplativa amb imatges (mística cristiana i ignasiana)

  • Sant Ignasi de Loiola proposava "composar el lloc" mentalment, imaginar-se escenes bíbliques i entrar-hi com a espectador o personatge.

  • Es fa servir la imaginació com una finestra cap a una experiència espiritual.


🧩 4. Educació i aprenentatge experiencial

🧠 Aprenentatge multisensorial / visual-auditiu

  • Algunes pedagogies (com la teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner) reconeixen que moltes persones aprenen pensant en imatges (visual) o escoltant veus internes (auditiva).

  • En aquestes metodologies, s’anima l’alumne a visualitzar, imaginar, escoltar-se per dins, com si la seva ment fos un aparell multimèdia.

📱 Simulació mental i pensament creatiu (design thinking, educació emocional)

  • S’utilitzen metàfores com "imagina que...", "fes una foto mental", "posa veu al que et diu aquesta emoció", etc.

  • Aquestes tècniques ajuden a connectar amb la pròpia experiència i crear significat.


🔍 Comparativa resum:

Sistema Usa imatges mentals? Usa veus interiors? Compara la ment amb...? Objectiu principal
Cooppel Mòbil: càmera, vídeo, ràdio Observació interna, consciència
Imaginació activa (Jung) Teatre o cinema interior Diàleg amb l’inconscient
Focusing ✅ (metàfores) Relleu sensorial subtil Clarificació emocional i corporal
Visualització creativa A vegades Pel·lícula mental Relaxació, orientació, creativitat
Pregària ignasiana Escenificació evangèlica Connexió espiritual
Educació visual-auditiva Eines mentals d’aprenentatge Aprenentatge significatiu

🎓 Conclusió

La segona pràctica Cooppel utilitza una metàfora molt potent i moderna (el mòbil multimèdia) per descriure una capacitat ancestral de l’ésser humà: la imaginació interior com a mitjà d’observació i comprensió.

Aquesta pràctica es connecta amb un ampli ventall de mètodes psicològics, pedagògics i espirituals que utilitzen la ment com un espai d’experiència, no només de raonament.

És una eina versàtil, didàctica i profunda que pot servir tant en contextos educatius, terapèutics com de creixement personal.


Vols que et prepari un document o esquema visual amb aquesta comparació per usar-lo en una formació o dossier?


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

76.- FiL Programa Cooppel curs 2025-26 LOGOS PROJECTES SOCIALS- INSTITUT MARTÍ FRANQUÈS.-

85.- Projecte @RCS 2025-26 AUDIOVISUAL RECORD COMPRENSIÓ SENSONEURONAL.-

62.- ENTITATS CANGUR.- Posta en marxa de l'oportunitat "FEM Cooppel" amb altres entitats cangur actives.-